ne25102020

pondělí, 05 říjen 2020 09:19

Neopomínejte dostatek vitaminu D

Nejen v současné situaci bychom měli věnovat zvýšenou pozornost dostatku vitaminu D. Tento vitamin známý pro jeho příznivé účinky na kosti a zuby a přirozený přísun ze slunečního záření si i přes svou důležitost nevybojoval své místo v našem pravidelném příjmu. U nás ho z potravy získá dostatečné množství méně, jak 1 % dospělých.

Vitamin D je pro naše tělo stěžení. Na starost má více jak 200 procesů v našem organismu. Tento vitamin rozpustný v tucích si většina z nás spojí s dostatkem slunečního záření. To však v našich krajinách není celoročně dostatečně konstantní pro jeho dostatečný příjem pouze ze slunce. Svůj podíl na nedostatku vitaminu D v populaci má i malé množství času, které trávíme venku.

Pozornost věnovaná vitaminu D se však často zvyšuje až s věkem. Kromě desítek jeho příznivých účinků se vitamin podílí i na správné stavbě kostí a může být vaším pomocníkem při prevenci proti osteoporóze. Tento důležitý vitamin má své nezastupitelné místo i jako obránce proti kardiovaskulárním, nádorovým a autoimunním onemocněním. Svou roli hraje však i při boji s infekčními onemocněními. „Doporučený dostatek vitaminu D se pohybuje mezi celými 15-20 μg na dospělou osobu. Tohoto množství však většina z nás nedosahuje. V Čechách na toto množství dosáhne méně než 1 % obyvatel,“ přibližuje situaci Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

Vitamin D je možné získat i z kvalitní a pestré stravy. Jeho skvělý zdrojem jsou například vejce, mléko, houby, sýry, rybí i drůbeží maso, margarín či máslo. Vysoké množství vitaminu D mívají zejména osoby, které jedí větší množství tučných ryb. Možností jsou i fortifikované potraviny. „Ideální cestou je kombinace kvalitní pestré stravy a pohybem na čerstvém vzduchu a slunci,“ radí Ing. Bohumil Hlavatý. Pro získání dostatečného množství vitaminu D můžete také sáhnout po doplňcích stravy, které vám s doplněním vitaminu pomohou.