so04042020

středa, 27 listopad 2019 07:53

Nedostatek vápníků a vitamínu D u dětí

Nedostatečný příjem vápníku v dětském věku a omezování pohybu aktivují rozvoj osteoporózy a nemocí s ní spojených v dospělém věku. Poslední výzkumy bohužel prokazují, že dospělí Češi téměř v polovině případů přijímají vápníku méně, než je doporučováno. Metabolismus vápníku navíc ovlivňuje i vitamin D, jehož denní příjem také většinou není optimální. Jak to řešit?

Z více než 50 % zajišťují příjem vápníku mléko a mléčné výrobky. Vápník náš organismus potřebuje k mineralizaci, a tím i vytváření pevnosti kostní tkáně. Nedostatek jeho příjmu v dětském věku vede ke snadnějšímu rozvoji osteoporózy (tím i případně bolestí páteře nebo také snadnějšímu vzniku zlomenin kostí) ve vyšším věku. Četné studie prokázaly, že spotřeba vápníku obsaženého v mléce - zejména před pubertou - má vliv na tvorbu a strukturu kostní hmoty. Vápník se v kostní tkáni ukládá s maximem do 23 let života člověka.

V zimních měsících místo slunce více mléčných výrobků

Vitamín D je pro fyziologické funkce člověka naprosto nenahraditelný. Vedle dobře známé úlohy v novotvorbě kostní hmoty zasahuje do obranných reakcí a má řadu dalších metabolických aktivit. „Biosyntéza aktivní formy vitamínu D, 1,25 dihydroxy calcitriolu, z prekurzorů vitamínu D přijatých potravou nebo z cholesterolu, je velmi komplikovaná. Nezastupitelnou úlohu v ní sehrává UV záření, které zajišťuje v osluněné kůži jeden z klíčových metabolických kroků. Přirozená expozice slunci v letním období, třebaže je tlumena použitím "sunscreenů", postačuje k jeho realizaci. V podzimním a zimním období je však intenzita slunečního záření nedostatečná a ke konverzi v kůži nedochází dostatečně účinně. Zvláště v zimním období se tedy musíme spolehnout na zvýšený přísun vitamínu D ve stravě. Velmi vydatným zdrojem je mléčný tuk, který požíváme v podobě másla, smetany a je přítomen také v plnotučném mléce. Lze tedy jednoznačně doporučit, aby v zimním období děti i dospělí měli ve své stravě mléčné produkty zařazeny v dostatečné míře,“ dodává profesor RNDr. Jan Krejsek, CSc, z Fakultní nemocnice v Hradci Králové.

V zimních měsících je tak velice důležité, aby denní jídelníček dětí obsahoval alespoň tři porce mléčných výrobků. Každý rodič, který svým dětem připravuje snídaně, by neměl zapomenout na sklenici mléka. Školní svačina by měla být obohacena alespoň o zakysaný mléčný výrobek – ideálně středně tučný jogurt a v průběhu dne by děti měly zkonzumovat kousek sýra.

Tip na skvělou svačinu do školní lavice:

Děti milují, když svým rodičům mohou v kuchyni pomáhat. Příprava školní svačiny tak může být společnou zábavou s vaším dítětem.

Ředkvičková pomazánka (4 porce)

- 300 g polotučného tvarohu

- 3 polévkové lžíce bílého jogurtu

- Pořádnou hrst ředkviček

- Sůl

- Pažitka

Postup:

Tvaroh společně s jogurtem smícháme do krémové konzistence. Ředkvičky nastrouháme na jemné nudličky, vložíme do cedníku, osolíme, promícháme a necháme několik minut odkapat. Po zhruba 5 minutách ředkvičky „vyždímáme“ v ruce. Díky tomuto postupu se zbavíme přebytečné vody. Takto upravené ředkvičky přidáme do směsi jogurtu s tvarohem. Jelikož jsou ředkvičky už prosolené, ochutnáme pomazánku. V případě potřeby dosolíme. Přidáme nakrájenou pažitku, promícháme a můžeme podávat. Děti milují barvy, proto můžeme ředkvičky, které nám zbyly, nakrájet na jemné plátky a spolu s pažitkou ozdobit hotovou svačinu.